شیر و جایگاه آن در طب ایرانی
دکتر مهدی شفیعی دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش اول مطلبی علمی به موضوع شیر و جایگاه آن در طب ایرانی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهدی شفیعی دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش اول شیر و جایگاه آن در طب ایرانی آورده است:
امروزه اهمیت تغذیه سالم بر کسی پوشیده نیست و تلاش در جهت تامین غذای سالم و مصرف مواد غذایی مناسب از دغدغه های اصلی هر خانواده ها است. با پیشرفت علوم تغذیه طی سالهای اخیر گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است و رژیمهای غذایی سالم بر اساس تحقیقات علمی و بررسی عادتهای غذایی جوامع گوناگون معرفی شده اند.
امروزه با گسترش دنیای دیجیتال و فضای مجازی اطلاعات گوناگونی در خصوص تغذیه و رژیمهای غذایی در جامعه درحال انتشار است. در خصوص آنچه در این فضای اطلاعاتی منتشر می گردد لازم است با دقت نظر و کاوش منابع و متون علمی از درستی آن اطمینان حاصل نمود.
امروزه جایگاه شیر و فرآورده های آن که به اختصار لبنیات گفته می شود در علم تغذیه کاملا مشخص است و یکی از ارکان تغذیه سالم بشمار می رود. نگاهی به هرم تغذیه سالم اهمیت و جایگاه شیر و فرآورده های لبنی را نشان می دهد.
شیرکامل (شیری که چربی آن گرفته نشده است) منبع غنی از پروتئین، اسیدهای چرب، کلسیم و املاح، ویتامین های گروه ب و ویتامین دی است(www.hsph.harvard.edu). هند بزرگترین تولید کننده شیر در جهان است و کشور آمریکا بیشترین مصرف شیر در دنیا را دارد. در اروپا نیز آلمان بیشترین تولید و مصرف شیر را دارا است(statista2023).
درخصوص جایگاه شیر و لبنیات در طب سنتی ایرانی نظرات و دیدگاههای مختلفی در سایتها و فضای مجازی منتشر شده و حتی نگرشی منفی درخصوص مصرف شیر در جامعه ایجاد نموده است. در این مطلب کوتاه سعی می شود با استفاده از متون و منابع کهن، نظر حکما و اندیشمندان طب ایرانی در خصوص شیر و فرآورده های آن بیان گردد.
ابوزید احمد بن سهل بلخی از اندیشمندان قرن 3 هجری قمری در کتاب مصالح الابدان و الانفس خوراکی ها را در 7 دسته طبقه بندی نموده و هر کدام را شرح داده است هفت گروه تغذیه ای که در این کتاب برشمرده شده شامل: گوشت ها- انواع شیر- تخم پرندگان-حبوبات-میوه ها و سبزیجات است. ایشان بعد از گوشت شیر را بهترین ماده غذایی برای رشد و تکامل بدن آدمی دانسته است.
محمد زکریاری رازی پزشک مشهور قرن 4 هجری قمری در کتاب منافع الاغذیه و دفع مضارها این چنین گفته است: شیر غذایی نیکو است و موجب برومندی بدن می شود، رطوبت بدن را حفظ می کند و موجب رفع خشکی از بدن می شود. سرشیر و خامه ضمن رطوبت بخشی به بدن باعث کاهش یبوست و کم شدن اشتها می گردد.
ابن سینا دانشمند و طبیب سرشناس و نامدار قرن 5 هجری قمری در کتاب قانون خود ذکر نموده است که شیر مقوی بدن بوده و غذای مناسبی جهت مغز می باشد، هضم آن آسان بوده و برای رفع خشکی و خارش در سالمندان مفید است.
ابن جوزی از علما و دانشمندان سده 6 هجری قمری در کتاب منافع فی العلم طب اینچنین آورده است: شیر غذایی مقوی است و بهترین غذا برای افرادی است که کارهای بدنی سخت دارند. شیر موجب تقویت بدن و مغر شده و جهت رطوبت بخشی و کاهش خارش در سالمندان مفید است.
علی بن احمد بغدادی از پزشکان مشهور قرن 6 هجری قمری در کتاب المختارات فی الطب می گوید: شیر جهت برومندی بدن و تقویت آن مفید بوده و در افرادی که خشکی مزاج دارند باعث رطوب رسانی به پوست شده و در کاهش خارش ناشی از خشکی پوست موثر است.
ابن نفیس قرشی از پزشکان بنام سده 7 هجری قمری شیر را از غذاهای مناسب برای رشد کودکان دانسته و آن را در سالمندان که از خشکی پوست و یبوست رنج می برند مفید دانسته است. همچنین در رفع سرفه و کاهش آن مصرف شیر را توصیه نموده است.
با توجه به کتب موجود گرچه شیر از نظر طب ایرانی دارای مزاج سرد و تر است، اما در افراد سالم جایگاه تغذیه ای بالایی دارد. ماست و دوغ درجه سردی بالاتری داشته و در افرادی که دارای مزاج گرمتری هستند پذیرش بهتری خواهد داشت. مصرف شیر در برخی افراد ممکن است ایجاد نفخ و مشکلات گوارشی نماید که می توان با افزودنی های مناسب و یا جایگزین نمودن شیر با فرآوردهای تخمیری لبنی مانند ماست و ..... عوارض را کنترل نمود.
هرچند بصورت محدود و در برخی از بیماریها مصرف شیر و فرآورده های آن در طب ایرانی منع شده است، اما فواید و منافع آن بیشتر مورد توجه بوده است لذا با توجه به وجود ترکیبات پروتئینی و اسیدهای آمینه مختلف در شیر و فراورده های لبنی که ممکن است در مرحله حاد بیماری و برخی بیماریهای التهابی و تبدار موجب عوارض پوستی یا گوارشی گردد اینگونه بیماران بهتر است درخصوص مصرف لبنیات با متخصصین طب ایرانی و تغذیه مشاوره بگیرند.