• 1403/04/24 - 07:57
  • - تعداد بازدید: 403
  • - تعداد بازدید کنندگان: 362
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

راهکارهای طبیعی برای دفع حشرات در فصل گرما( Natural Repellent)

دکتر مهدی شفیعی، پزشک و دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی، راهکارهای طبیعی برای دفع حشرات و جلوگیری از بیماری تب دانگ را معرفی کرد.

335918.mp3 راهکارهای طبیعی برای دفع حشرات در فصل گرما( Natural Repellent)

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهدی شفیعی دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مطلبی علمی راهکارهای طبیعی برای دفع حشرات و کاهش خطر ابتلا به بیماری تب دانگ را تشریح کرد:

مدتی است که در اخبار و رسانه ها بازار بحث در مورد بیماری تب دانگ بسیار داغ است. بیماری تب دنگی یا تب دانگ یا تب استخوان شکن یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه هایی از خانواده آئدس که آلوده به ویروس هستند انتقال پیدا می کند. اگرچه اکثر موارد بیماری که در کشور گزارش شده‌اند به علت مسافرت به کشورهای اطراف و گزش پشه درآنجا مبتلا شده‌اند اما این نگرانی وجود دارد که در مناطقی از جنوب و شمال کشور، پشه آئدس شناسایی شده است و اگر فرد بیماری وجود داشته باشد، می‌تواند باعث آلودگی پشه‌ها شده و گزش پشه آلوده باعث انتقال بیماری گردد. علاوه بر این همیشه در فصول گرم سال به علت حضور بیشتر مردم در خارج از فضای منزل، باز بودن درب و پنجره‌ها، استفاده از لباس های کوتاه و وجود گلها و گیاهان و وفور حشرات میزان گزش حشرات خصوصا پشه‌ها زیاد شده و موجب آزار و ناراحتی افراد می‌گردد و استفاده از سموم و حشره‌کش‌ها را افزایش می دهد.

بسیاری از مردم دوست دارند بدون استفاده از سموم و حشره کش های شیمیایی از شر این موجودات مزاحم خلاص شوند. از گذشته های دور استفاده از گیاهان و برخی فرآورده های حیوانی و معدنی برای کشتن یا دور کردن حشرات و جانوران موذی کاربرد داشته است. در ادامه به تعدادی از این فرآورده ها که شناخته شده تر و در دسترس هستند اشاره خواهیم کرد:

کاشتن گیاهانی مانند: اسطوخدوس- گل اطلسی- گل داودی- گل همیشه بهار- رزماری- علف لیمو در محیط باغچه و یا گلدان می توان باعث دور کردن حشرات خصوصا پشه ها گردد.

می توان با قرار دادن مقدار کمی صمغ گیاه آنغوزه(حلتیت) در خاک گلدان یا محل تجمع آب در کولرهای گازی از نزدیک شدن پشه ها و تخم ریزی آنها در این محلها جلوگیری کرد. حتی می توان مقدار کمی از این صمغ را در آب حل نمود و توسط اسپری روی گیاهانی که دچار آفت و شته و حشره هستند یا در محل تردد سوسکها و مورچه ها اسپری نمود و از شر این موجودات مزاحم خلاص شد.

دود کردن موادی مانند اسپند- دانه خردل- سیاه دانه-پوست و برگ درخت سقز- برگ مورد- بومادران-مرزنجوش- آویشن-رزماری- تراشه چوب صنوبر- برگ ریحان در دور کردن حشرات از محیط منزل کارآمد هستند. می توانید با ترکیب چند مورد از اینها برای خودتان یک ترکیب خوشبوکننده و دور کننده حشرات تهیه نمائید؛ ضمن اینکه برخی از این موارد در ضدعفونی هوا نیز موثر هستند. اینها را می توانید در یک ظرف فلزی داغ شده یا اسپند دود کن، دود کنید.

برخی از اسانسها و روغنهای گیاهی دفع کننده و دور کننده حشرات هستند که حتی توسط سازمان جهانی بهداشت تائید و توصیه شده و در برخی از کشورها بعنوان کرم ها یا لوسیون ها یا قلمهای دافع حشرات کاربرد دارند. از مهمترین آنها می توان به روغن درخت چای- روغن اکالیپتوس- روغن آویشن- روغن دارچین- اسانس لیمو اشاره کرد. شما می توانید مقدار کمی در حد چند قطره از اسانس یکی از این ترکیب ها را در لوسیون بدن ریخته و هنگام خروج از منزل یا رفتن به طبیعت در محلهای باز بدن مانند دستها و ناحیه صورت و گردن بمالید و از گزش حشرات در امان بمانید. همچنین شستن بدن با آب حاوی مقداری سدر در پایان استحمام می تواند در دور کردن حشرات از فرد و کاهش گزیده شدن کمک نماید.

 

 

منابع:

کتاب مخزن الادویه، حکیم عقیلی خراسانی

سایت سازمان جهانی بهداشت: https://www.who.int

سایت علمی: https://www.healthline.com/health/kinds-of-natural-mosquito-repellant

  • گروه اخبار : اخبار تندرستی طب ایرانی و مکمل
  • کد خبر : 335918
:
کلیدواژه ها
هدیه محمدی
خبرنگار

هدیه محمدی

Template settings