بررسی زمینه های همکاری های مشترک میان دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشکده شرقشناسی دانشگاه الفارابی قزاقستان
روز شنبه هجدهم تیرماه دانشکده طب ایرانی میزبان سرکار خانم دکتر زبیده شادکام مدیر مرکز مطالعات نسخ خطی و میراث مکتوب دانشگاه الفارابی آلماتی در جمهوری قزاقستان بود. در این دیدار که دکتر حامد آرضایی مشاور رییس دانشکده در امور بین الملل، دکتر مجید دادمهر معاونت پژوهشی، دکتر علی قبادی و دکتر محمد صدر اعضای هیئت علمی دانشکده طب ایرانی حضور داشتند، زمینه های همکاری مراکز آموزشی و علمی و فرهنگی هر دو دانشگاه، از جمله تبادل و اعزام استادان زبان فارسی برای دانش افزایی به ایران، ایجاد و اجرای طرح و برنامه های گوناگون در زمینه های مختلف همکاری های گسترده مشترک علمی و پژوهشی، بررسی شد.
دکتر شادکام در این دیدار درباره دانشکده شرقشناسی دانشگاه الفارابی توضیحاتی ارایه داد. وی گفت: دانشگاه الفارابی با بیش از 80 سال سابقه از جمله دانشگاه های باسابقه در منطقه است. در این دانشگاه دانشکده ای به نام شرق شناسی یا خاورشناسی وجود دارد که بیش از 25 سال قدمت دارد. کرسی ایرانشناسی از قدیمیترین کرسی های این دانشکده به شمار می رود و در طول این 25 سال در حوزه آموزش زبان فارسی فعالیت داشته و دارد.
دکتر شادکام تاکید کرد: وجود پیوند و وابستگی و ارتباط فرهنگی و تاریخی ایران و مردم آسیای میانه و وجود عناصر فرهنگی، مادی و معنوی دیرینه، می تواند زمینه ای برای همکاری های مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه الفارابی قزاقستان باشد.
وی اشاره کرد: دانشگاه الفارابی پروژه ای پیرامون نسخه پژوهی تاریخ پزشکی دوره اسلامی و میراث مشترک ایران و آسیای میانه در دست اقدام دارد که ظرفیت های خوبی برای همکاری دارد.
در ادامه دکتر آرضایی ضمن ابراز خرسندی از افق روشن همکاری های علمی و پژوهشی دو دانشگاه اشاره کرد: ظرفیت های خوبی در همکاری میان دو مرکز پیرامون مطالعات در مورد نسخ خطی در حوزه تاریخ پزشکی و همچنین در مورد همایش ماه اکتبر دانشگاه الفارابی وجود دارد. لازم است برای مطالعات بیشتر در مورد مباحث گیاهان دارویی امکان همکاری های مشترک بررسی شود. وی خاطر نشان کرد: بصورت خاص در مورد آثار پزشکی که در خراسان بزرگ نوشته شده که به نوعی میراث مشترک به شمار می آید و همینطور برخی از موارد مرتبط با تاریخ پزشکی در نسبت با کشورهای منطقه را می توان در قالب پژوهش های دانشگاهی به پیش برد.
کامنت