دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • معاونت آموزشی
  • گروه‌های آموزشی
  • پژوهش
  • روابط عمومی
  • اساتید
  • دانشجویان
  • کارکنان
  • پیوندهای مفید

تدابیر حفظ سلامتی در فصل تابستان از دیدگاه طب ایرانی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲۰ | 
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی؛ با قرار گرفتن در فصل تابستان و تغییر عادات روزمره به تبعیت از تغییرات آب و هوایی،دکتر الهام اختری پزشک و متخصص طب ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه در گفتگو با واحد روابط عمومی دانشکده تدابیر لازم دراین فصل را به شرح ذیل تصریح کرد. در زیر به ذکر تدابیر این فصل به نقل از دکتر اختری می‌پردازیم.
در این فصل با توجه به تغییر فصل از هوای معتدل فصل بهار به هوای گرم تابستان، باید تغییرات عادات غذایی یا نحوه خوابیدن و ورزش کردن متناسب با گرم شدن هوا مورد توجه قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین این موارد نحوه خوردن و آشامیدن می‌باشد.
 وی همچنین تاکید کرد:با توجه به گرمای هوا، دیگر استفاده از مواد غذایی که در فصل سرد مورد علاقه‏‌ی شما بود نباید مصرف شوند. غذاهایی مانند حلوا ارده، ارده، خرما، شیره خرما و انواع آجیل، فسنجان، هلیم، کله پاچه، دیزی و ... چرا که این دسته از غذاها هضم سخت‏تری دارند و با گرمای هوا هضم ما ضعیف‏تر شده و نیاز به توجه ما در تغییر مصرف مواد غذایی دارد. به این ترتیب غذاهای سبک مثل آبدوغ خیار، و نوشیدنی‏های خنک مثل شربت خاکشیر و لیموترش تازه، سکنجبین و خیار، کاهو و سکنجبین جایگاه ویژه‏ای پیدا می‏کنند. اگر وابسته به مصرف شیره‏ها و آجیل‏ها هستید نیز شیره انگور، فندق و بادام درختی و عناب انتخاب سودمندتری هستند.
ایشان همچنین درخصوص مصرف خورش کدوسبز که اکثرا آن را سرد برآورد می‌کنندگفت: اضافه نمودن زعفران این نگرانی شما را نیز برطرف خواهد کرد. توجه داشته باشید که نخوردن غذاهای خیلی گرم و غذاهای سنگین در فصل گرما به معنای تشویق به میل نمودن سردی‏‌ها نیست بلکه تلاش د رجهت حفظ اعتدال گرمی و سردی در رژیم غذایی روزمره‏ی شما است.
شاید بپرسید در میان میوه‏‌های تابستانی کدامیک بهتر است و بیشتر توصیه می‏شود،  در میان میوه‌های تابستانی طب ایرانی توصیه فراوانی به مصرف سیب گلاب نموده است. مصرف این میوه در افراد مسن بهتر است به صورت فالوده سیب باشد. هلوی رسیده، گلابی، انجیر، آلبالوی رسیده انگور بی‏دانه از دیگر میوه‏‌های خوب فصل تابستان می‌‏باشند.
وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان نظم خواب و بیداری نباید زیاد دستخوش تغییرات شود،گفت: به‌عنوان مثال برای فرزندان در سنین مدرسه‌ که دوران رشدشان را پشت سر می‌گذارند در این فصل ساعت خواب مناسب بین ساعت 10 شب تا 7.30 صبح می‌باشد چون میزان ترشح هورمون رشد در این ساعت از شب در حداکثر سطح ترشح است. توصیه کلی برای ساعت خواب و بیداری برای کلیه‌ی سنین اجتناب از تغییرات زیاد در زمان مناسب خواب است. همیشه در شکل گیری عادات صحیح دردلبندان‏تان بکوشید تا سالم و با نشاط باشند.
دکتر اختری همچنین بهترین ساعت برای ورزش کردن در هوای آزاد تابستان قبل از طلوع خورشید بین ساعت 5.30 تا 6.30 صبح یا در خنکای بعداز غروب آفتاب می‌باشد. البته ورزش کردن در سالن‌های پوشیده و دارای دستگاه‌های خنک کننده منعی ندارد. همچنین استفاده از آب خیلی یخ (توج داشته باشید: آب یخ) بعد از ورزش کردن اصلا توصیه نمی‌شود.
عضو هیئت علمی درپایان توضیحات خود عنوان داشت: تابستان با تابش تند خورشید همراه است و باید حواس‏تان باشد بین ساعات 10 صبح تا 2 عصر در معرض تابش آن نباشید. وی خاطر نشان کرد: در صورت ضرورت تردد در سطح شهر در این ساعات استفاده از کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب ضروری است.
تهیه خبر: سیما کی‌خانی


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 53 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر